Zo diep moet je squatten

Geplaatst op 12-04-2018

Wil je stevige benen? Dan is squatten de boodschap. Deze beweging versterkt je onderlichaam en is vooral gericht op de dijen en billen. Maar hoe voer je deze oefening goed uit? Wij geven het je even mee.

Niet de diepte van de squad (hoever je door de benen gaat), maar wel de positie van je rug is het belangrijkste. Je zou nooit lager moeten squatten dan het punt waar je heup onder je lichaam begint te komen en de natuurlijke hoek in je onderrug verdwijnt. Doe je dit wel, dan kun je last krijgen van je rug op termijn.

De oefening

Sta rechtop, je voeten uit elkaar op schouderbreedte, met de voeten naar buiten gedraaid, de blik naar voren. Buig dan je benen door je billen naar achteren te bewegen en lichtjes met de rug naar voren te leunen (houd de rug recht, de schouders laag, en de hielen op de grond). Je voelt nu dat de spieren van dijen en billen zich inspannen. Span de buikspieren en billen aan en druk op de benen om terug te keren naar de beginhouding. Ideaal om vetophoping te voorkomen. 

Dus hoe diep moet je squatten?

Wel, dat hangt dus een beetje af hoe die diep je kunt gaan terwijl je rug ontspannen blijft. Niet iedereen is in staat om helemaal tot op de grond te squatten. Mannen met relatief lange benen in vergelijking met hun lichaam zullen hun gewicht bijvoorbeeld naar achteren moeten verplaatsen en naar voren leunen wanneer ze squatten.

Maakt het wat uit hoe diep je squat?

Onderzoeken wijzen uit dat je knieën in een hoek van 90 graden buigen, voldoende is om heel wat spieractiviteit in werking te zetten. Kortom, squatten tot parallel is genoeg om je benen groter en sterker te maken.

Deel dit bericht:

  • Fitness op maat van de doelgroep

    Voor iedereen een programma op maat

    Wil je afslanken, een actieve oude dag beleven, je rug stabiliseren of train je naar een specifiek doel? Wij zorgen voor het juiste programma!

    Lees meer
  • Groepslessen

    Een waaier aan mogelijkheden

    Gek van spinning? Boksen of misschien wel je buikspieren trainen? Bekijk ons lessenrooster en pik er jouw lessen uit!

    Lees meer
  • Gratis Proefsessie

    Gratis Proefsessie

    Onze gym uitproberen? Boek vandaag nog je gratis proefsessie met begeleiding!

    Vraag je proefsessie aan
  • Uniek resultaatscircuit

    In 30 minuten fit!

    Onze Milon Cirkel of het circuit van Technogym? In een training van 30 minuten zit alles in. Wij houden je fit!

    Lees meer
Guy

"Milon werkt. Ik ben aangenaam verrast!"

Guy
Eddy

"Het gaat steeds beter, en ik doe het met plezier!"

Eddy
Daisy

"Milon is perfect! Krachttraining is ideaal voor mij."

Daisy
Katrien

"Ik train bij Fitality en ben heel tevreden over de begeleiding."

Katrien
Diana

"Ik vind het hier super,toffe begeleiding, goede ondersteuning, geen dwang maar wel stimulans. Ik blijf hier komen!"

Diana
Maria Verbemen

"Ik ben echt tevreden over Fitality, de mensen zijn hier heel vriendelijk bij de ontvangst, ze geven een goede uitleg en begele"

Maria Verbemen
Danielle Van Hoepen

"Ik weet zeker dat de Milon Cirkel een training is die ik blijf volhouden!"

Danielle Van Hoepen
Jean Verachtert

"Door de Milon Cirkel in combinatie met cardiotraining ben ik meer dan 25 kilo lichter!"

Jean Verachtert
Liesbeth De Beuckelaer

"Dan voel je je zo goed; dat weet alleen wie de Milon doet!"

Liesbeth De Beuckelaer

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.