4 manieren om aan cardio te doen

Geplaatst op 10-05-2018

Cardio saai? Vergeet het maar! Cardio mag niet ontbreken in een gebalanceerde trainingen en het zorgt ervoor dat je fit wordt/blijft. Afhankelijk van je doelstellingen besteed je meer of minder tijd aan cardio.

De voordelen van cardio training? Cardio verbetert je uithoudingsvermogen, dat staat vast. Je wordt minder snel moe. Dit heeft trouwens ook een positieve invloed op je krachttraining. Cardio is ook ideaal om vet te verbranden. Cardio stimuleert het metabolisme en zorgt voor een goede hormoonhuishouding. Je voelt je meteen een stuk beter, dat geven we je op een briefje. Als laatste willen we ook nog aanstippen dat cardio het herstel na een intensieve krachttraining kan bevorderen. Je afvalstoffen worden er immers beter door afgevoerd.

Enkele vormen van cardio training

Roeien

Wist je dat door te roeien op een roeimachine, je maar liefst 84% van je lichaam traint? Je zet weinig druk op je gewrichten, de kans op blessures is dus klein. Gebruik de juiste houden en haal de kracht uit je benen. Maak altijd de volledige beweging en leg de focus op kracht, niet op snelheid.

Fietsen

Fietsen, of het nu binnen of buiten is, vormt een geweldige cardio training. Ideaal is je vast te klikken op een spinningfiets. Hierdoor kun je zowel op de trappers duwen als eraan trekken. Zo train je zowel de bovenbenen, bilspieren als hamstrings.

HIIT

Tijdens een High-Intensity Interval Training kun je op korte termijn heel wat calorieën verbranden. Je hebt weinig tijd nodig om te trainen. Met HIIT wissel je korte periode van een maximale inspanning af met een korte periode van rust. Bijvoorbeeld 30 seconden sprongen maken afgewisseld met 15 seconden rust om op adem te komen. Deze verhouding is perfect. Er vallen heel wat oefeningen te bedenken, we helpen je graag. Beperk je in het begin tot 10 minuutjes. Luister naar je lichaam om blessures te voorkomen.

Circuit training

Door tijdens je trainingen oefeningen af te wisselen verbeter je zowel je kracht als je uithoudingsvermogen. De rust is niet meer dan de tijd om naar de volgende oefening te lopen. Een typisch circuit bestaat uit 8 à 12 oefeningen. Het lijkt op HIIT, maar de inspanningen zijn niet maximaal. Informeer gerust naar de mogelijkheden van circuit training bij ons!

Deel dit bericht:

Gezonde voeding en sporten: do’s and don’ts

Niet alleen topsporters die dagelijks veel energie verbruiken, maar ook recreatieve sporters hebben baat bij gezonde eetgew...

Lees meer

5 manieren om sneller spieren te kweken

We krijgen geregeld de vraag hoe er in sneltempo spieren gekweekt kunnen worden. Wel, wonderen bestaan niet. Stevig en gedi...

Lees meer
Archief
  • Fitness op maat van de doelgroep

    Voor iedereen een programma op maat

    Wil je afslanken, een actieve oude dag beleven, je rug stabiliseren of train je naar een specifiek doel? Wij zorgen voor het juiste programma!

    Lees meer
  • Groepslessen

    Een waaier aan mogelijkheden

    Gek van spinning? Boksen of misschien wel je buikspieren trainen? Bekijk ons lessenrooster en pik er jouw lessen uit!

    Lees meer
  • Gratis Proefsessie

    Gratis Proefsessie

    Onze gym uitproberen? Boek vandaag nog je gratis proefsessie met begeleiding!

    Vraag je proefsessie aan
  • Uniek resultaatscircuit

    In 30 minuten fit!

    Onze Milon Cirkel of het circuit van Technogym? In een training van 30 minuten zit alles in. Wij houden je fit!

    Lees meer
Guy

"Het Biocircuit van TechnoGym werkt. Ik ben aangenaam verrast!"

Guy
Eddy

"Het gaat steeds beter, en ik doe het met plezier!"

Eddy
Daisy

"Biocircuit is perfect! Krachttraining is ideaal voor mij."

Daisy
Katrien

"Ik train bij Fitality en ben heel tevreden over de begeleiding."

Katrien
Diana

"Ik vind het hier super,toffe begeleiding, goede ondersteuning, geen dwang maar wel stimulans. Ik blijf hier komen!"

Diana
Maria Verbemen

"Ik ben echt tevreden over Fitality, de mensen zijn hier heel vriendelijk bij de ontvangst, ze geven een goede uitleg en begele"

Maria Verbemen
Danielle Van Hoepen

"Ik weet zeker dat het Biocircuit een training is die ik blijf volhouden!"

Danielle Van Hoepen
Jean Verachtert

"Door de Biocircuit in combinatie met de begeleiding ben ik meer dan 25 kilo lichter!"

Jean Verachtert
Liesbeth De Beuckelaer

"Dan voel je je zo goed; dat weet alleen wie de Biocircuit doet!"

Liesbeth De Beuckelaer