Gezonde voeding en sporten: do’s and don’ts

Geplaatst op 21-11-2018

Niet alleen topsporters die dagelijks veel energie verbruiken, maar ook recreatieve sporters hebben baat bij gezonde eetgewoontes. Een gezonde levensstijl is immers meer dan sporten en bewegen alleen, daar zijn wetenschappers en sportkinesisten het al langer over eens. Door regelmatig te bewegen en goed en gezond te eten zit je beter in je vel en word je fitter en energieker.

Ben je een beginnende of recreatieve sporter die bijvoorbeeld 1 tot 3 keer in de week een halfuurtje naar de fitness gaat of loopt, en wil je je graag meer gaan richten op gezonde voeding? Dan biedt Fitality uitkomst, wij geven je graag enkele tips mee over optimale eetgewoontes voor de recreatieve sporter.

Tip 1: regelmatig eten

Probeer op regelmatige tijden te eten en sla geen maaltijden over. Het beste ritme is om je aan 3 maaltijden per dag te houden, en daarnaast 2 tot 3 gezonde tussendoortjes te nemen. Denk hierbij aan een stuk fruit, een mueslireep of yoghurt met wat fruit.

Tip 2: De voedingsdriehoek

Wat voor voeding je het best tot je kan nemen, kijk je best na in de voedingsdriehoek. Variatie is hierbij de key to success. Varieer voldoende binnen de aangegeven voedselgroepen, en kies binnen elke voedselgroep de meest gezonde keuze. Geef bijvoorbeeld de voorkeur aan volkoren graanproducten, mager vlees en magere melk en zuivelproducten.

Tip 3: Drink voldoende water

Wanneer je sport, drink je water om het vochtverlies van de inspanning te compenseren. Drink dus zowel vóór als na het sporten voldoende water of sportdrank. Overigens is water drinken ook een vereiste op dagen dat je niet sport. Probeer minimaal 1,5 liter water te drinken per dag.

Tip 4: Vermijd voedingssupplementen om te compenseren

Een gevarieerd en evenwichtig samengesteld eetpatroon brengt alle noodzakelijke voedingsstoffen aan. Voedingssupplementen zijn dan overbodig. Denk dus niet dat door voedingssupplementen te gaan slikken, je fruit of groentes in je maaltijden kan overslaan.

Tip 5: Eet uiterlijk 2 tot 3 uur voor het sporten

Neem uiterlijk 2 tot 3 uur voor je gaat sporten een uitgebreide maaltijd met de juiste energiebronnen en weinig vet. Denk hierbij aan een maaltijd met rijst, pasta of gekookte aardappeltjes. Andere interessante energiebronnen voor sporters zijn volkoren graanproducten, (gedroogd) fruit, groenten en (gezoete) melkproducten. Tot ongeveer een uurtje voordat je gaat sporten kan je dan nog een licht tussendoortje nemen als een stuk fruit of yoghurt.

Tip 6: Vul je energiereserves aan na het sporten

Na het sporten kan je je energiereserves het beste aanvullen door een boterham met zoet beleg, een stuk fruit of een mager melkproduct te eten of drinken.

Voor een blijvend resultaat om goed in je vel te zitten, slanker te zijn (of te worden) en je fitter en energieker te voelen, moet gezond bewegen samengaan met gezond eten. Je zal zien, wie volhoudt, wordt beloond!  

Deel dit bericht:

2018 vliegend van start?

Wil jij ook weer fitter worden in 2018?

Lees meer

fit in 35 minuten met het Resultaats Circuit!

Heb je tweemaal per 10 dagen tijd om gedurende 35' te werken aan een betere (slankere) versie van jezelf? Heb je de grootst...

Lees meer
Meer nieuws
  • Bijzondere doelgroepen

    Bijzondere doelgroepen

    Fitality heeft aandacht voor verschillende bijzondere doelgroepen namelijk; Afslanken, Actieve oude dag, Rugstabilisatie, Kanker & beweging en Hoe gezond ben jij?

    Lees meer
  • Groepslessen

    Ruim aanbod aan groepslessen

    Fitality in Aartselaar en Deurne biedt jou een ruim aanbod aan groepslessen aan. Voor elke doelstelling hebben wij een passende groepsles.

    Lees meer
  • Gratis Proefsessie

    Gratis Proefsessie

    Fitnesscentrum Fitality in Aartselaar en Deurne helpt jou die 1e stap zetten. Daarom nodigen wij je uit voor een Gratis Proefsessie Fitness. Zodat je zelf ervaart dat fitness bij Fitality bij jou past.

    Lees meer
  • Milon

    Ontdek nu de unieke Milon Cirkel

    Wil jij starten met fitness, afvallen of fitter worden? Maar stel je de eerste stap naar een fitnesscentrum steeds uit? Start dan nu met Milon!

    Lees meer
Guy

"Milon werkt. Ik ben aangenaam verrast!"

Guy
Eddy

"Het gaat steeds beter, en ik doe het met plezier!"

Eddy
Daisy

"Milon is perfect! Krachttraining is ideaal voor mij."

Daisy
Katrien

"Ik train bij Fitality en ben heel tevreden over de begeleiding."

Katrien
Diana

"Ik vind het hier super,toffe begeleiding, goede ondersteuning, geen dwang maar wel stimulans. Ik blijf hier komen!"

Diana
Maria Verbemen

"Ik ben echt tevreden over Fitality, de mensen zijn hier heel vriendelijk bij de ontvangst, ze geven een goede uitleg en begele"

Maria Verbemen
Danielle Van Hoepen

"Ik weet zeker dat de Milon Cirkel een training is die ik blijf volhouden!"

Danielle Van Hoepen
Jean Verachtert

"Door de Milon Cirkel in combinatie met cardiotraining ben ik meer dan 25 kilo lichter!"

Jean Verachtert
Liesbeth De Beuckelaer

"Dan voel je je zo goed; dat weet alleen wie de Milon doet!"

Liesbeth De Beuckelaer

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.